Hoe lang duurt het voordat ik resultaat zie van mijn Social Media campagne?

20110730-175712.jpg

Wat is resultaat?
Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat als je vandaag een Twitter account aanmaakt en een Facebook pagina opzet er morgen nog geen klanten voor de deur liggen te wachten in een slaapzak.

Het ligt er vervolgens aan wat voor soort bedrijf of organisatie je vertegenwoordigd en welke resultaten je verwacht. Meer klanten? Naamsbekendheid? Handige contacten? Meer bezoekers op de website? Op de hoogte zijn van het laatste nieuws in jouw branche of interesse? Etc.

Een webshop zal misschien meer mikken op de bezoekers aantallen en naamsbekendheid onder potentiƫle klanten en een B2B bedrijf zal eerder inzetten op contacten en naamsbekendheid.

Maar je zult eerst flink aan de bak moeten of een bedrijf inschakelen om betrokken volgers erbij te krijgen, want zonder (groot en betrokken) netwerk hebben je boodschappen natuurlijk (nog) maar een klein bereik en weinig effect.

Hoe beheer je de sociale netwerken?
We hebben het net gehad over verschillende resultaten, nu hangt het nog af van de kwaliteit en kwantiteit. Een consistent en consequent dagelijks beheer is naast een goede strategie het aller belangrijkste om succesvol te zijn met sociale media. Verder, hoeveel tijd (of geld) besteed je eraan? Voeg je interessante content toe? Antwoord je altijd en snel op reacties? Hoe interactief ben je? gebruik je de juiste tools? Heb je de juiste kennis? Ben je consequent en consistent? En zo zijn er nog tal van zaken waar het succes van je social media activitieten van af hangt.

Meten is weten
Het mooie van online marketing is dat je in tegenstelling tot de traditionele marketing vaak veel beter en heel precies je resultaten kunt meten. Er zijn diverse (gratis of bijna gratis) software tools voor handen zoals Google Analytics voor je website, Hootsuite voor je Twitter account(s) en ook op je Faceboek pagina (vanaf 30 volgers) kun je statistieken bekijken. Hiermee kom je al een heel eind te weten welke resultaten je boekt en wat voor effecten je acties teweeg brengen.

Andere zaken zoals naamsbekendheid en imago zijn wat lastiger te meten, maar ook daar kun je een goed beeld van krijgen. O.a door de snelheid waarmee je netwerken groeien, de reacties van volgers, hoe vaak en hoeveel jouw content gedeeld wordt en door bijvoorbeeld te kijken naar hoe je concurrenten het doen.

Conclusie
Het hangt er dus helemaal vanaf wat je wil bereiken hoelang het duurt voordat je resultaat kunt halen. In principe kun je door wat handige lijstjes aan te leggen op Twitter al heel snel zien wat bijvoorbeeld je conccurenten aan het doen zijn of vind je misschien een antwoord op iets waar je al lang naar op zoek was. Als je enige doel is om minstens 10.000 volgers op Twitter te krijgen, dan vraag ik me in de eerste plaats af of dat wel een doel op zich moet zijn, maar dat kost (de meeste bedrijven in ieder geval) veel bloed, zweet en TIJD…

SocialGatto
Geschreven door